Přehled výstupů projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013-2015)
1. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů ZZn nebo SZn
![]() |
Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů zdravotního nebo sociálního znevýhodnění – obecná část | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení nebo oslabení zrakového vnímání | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce s Katalogem podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Elektronická on-line verze Katalogu podpůrných opatření ( http://www.katalogPO.cz ) | otevřít website >> | |
2. Standard práce asistenta pedagoga
![]() |
Standard práce asistenta pedagoga | elektronická publikace | PDF verze | |
3. Metodiky
| Základní metodiky práce asistenta pedagoga se žáky se ZP a ZZn | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností | elektronická publikace | PDF verze | |
| Základní metodiky práce asistenta pedagoga se žáky se SZn | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění – předškolní vzdělávání | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění – první stupeň ZŠ | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění – druhý stupeň ZŠ | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika práce AP při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění – střední školy | elektronická publikace | | PDF verze | |
| Obecná metodika | |
![]() |
Metodika práce asistenta pedagoga – osobnostní rozvoj AP a komunikace s rodinou nebo komunitou žáka | elektronická publikace | PDF verze | |
| Specifické (průřezové) metodické příručky | |
![]() |
Prevence a zvládání problémového chování| elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Spolupráce s učitelem | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora komunikace mezi žáky | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Vztahy žáka ve skupině | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Práce se žákem s kombinovaným postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s narušenou komunikační schopností | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Práce s třídním klimatem | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora zvyšování sebevědomí žáka | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora samostatnosti žáka | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Dopomoc při sebeobslužných činnostech | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s mentálním postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s autismem nebo zrakovým postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Náležitý dohled asistenta pedagoga ve výuce a mimo vlastní výuku | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Komunikace s dalšími účastníky inkluzivního vzdělávání | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Komunikace se žákem se zdravotním postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora žáků s tělesným postižením v tělesné výchově | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora v hudební výchově u žáků s mentálním postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora ve výtvarné výchově u žáků s mentálním postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Podpora v pracovní výchově a pracovních činnostech u žáků s mentálním postižením | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Artefiletika a artbrut | elektronická publikace | PDF verze | |
| Metodiky zaměřené na DVPP | |
![]() |
Metodika tvorby učebních textů DVPP pro inkluzivní vzdělávání | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Metodika tvorby kurikul a realizace kurzů DVPP zaměřených na inkluzivní vzdělávání | elektronická publikace | PDF verze | |
4. Sborník z odborných konferencí
![]() |
Sborník z odborné konference I. | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Sborník z odborné konference II. | elektronická publikace | PDF verze | |
5. Interaktivní webový portál s poradnou “http://www.inkluze.upol.cz/”
![]() |
Interaktivní webový portál s poradnou http://www.inkluze.upol.cz/ |
6. Učební texty pro účastníky kurzů DVPP
| Vzdělávací materiály ke kurzům DVPP sekce sociálního znevýhodnění | ||
| Název kurzu | Prezentace, Pracovní listy, Ostatní (přílohy) | Kurikulum (anotace) |
| 1. Sociální znevýhodnění a jeho důsledky ve vzdělávání | ||
| 2. Index inkluze v praxi | ||
| 3. Spolupráce školy a místních komunit – komunitní vzdělávání | ||
| 4. Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání nejen žáků se SVP | ||
| 5. Heterogenita skupiny a klima třídy | ||
| 6. Práce s kulturní odlišností v české škole | ||
| 7. Proč inkluzivní vzdělávání? Principy, efektivní metody a právní rámec vzdělávání žáků | ||
| 8. Vliv odlišného mateřského jazyka na školní úspěšnost žáků | ||
| 9. Vliv ústavní výchovy na školní úspěšnost žáků | ||
| 10. Práce s předsudky na českých školách | ||
| 11. Jazyková výbava žáků hovořících romsky/romským etnolektem češtiny | ||
| 12. Individuální vzdělávací plán jako živý nástroj podpory žáků se SVP | ||
| 13. Neviditelné překážky – speciální potřeby dětí se SVP | ||
| 14. Komunikace školy s rodiči | ||
| 15. Role pracovníků ústavních zařízení v práci s ohroženými dětmi a rodinami | ||
| 16. Rozvoj kompetencí v českém jazyce u žáků z jazykového prostředí ovlivněného romštinou | ||
| 17. Práce s odlišností v mateřské škole | ||
| 18. Sociální znevýhodnění osob se sluchovým postižením – pravidla komunikace | ||
| Vzdělávací materiály pro program Asistenta pedagoga | ||||
| Název předmětu | Prezentace | Pracovní listy | Kurikulum (anotace) | Ostatní (přílohy) |
| Základy didaktiky a výchovné činnosti | ||||
| Základy speciální pedagogiky – mentální postižení | ||||
| Základy speciální pedagogiky – sociální znevýhodnění | ||||
| Základy speciální pedagogiky – zrakové postižení | ||||
| Základy speciální pedagogiky – sluchové postižení | ||||
| Základy speciální pedagogiky – tělesné postižení | ||||
| Základy speciální pedagogiky – poruchy autistického spektra | ||||
| Základy speciální pedagogiky – teoretická východiska speciální pedagogiky | ||||
| Psychohygiena učení | ||||
| Legislativa osob se zdravotním postižením | ||||
| Osobnostní a sociální výchova | ||||
| Sociální patologie | ||||
| Systém vzdělávacích programů | ||||
| Podpora žáka | ||||
| Odborná praxe | ||||
| Úvod do studia a seminář k závěrečné práci | ||||
| Vzdělávací materiály ke kurzům dalšího vzdělávání asistentů pedagoga | ||||
| Název kurzu | Prezentace | Pracovní listy | Kurikulum (anotace) | Ostatní (přílohy) |
| 1. Asistent pedagoga pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí | ||||
| 2. Asistent pedagoga a děti z jazykového prostředí ovlivněného romštinou | ||||
| 3. Asistent pedagoga s odlišným mateřským jazykem | ||||
| 1. Problémové chování žáků v kontextu vztahů ve škole | ||||
| 2. Spolupráce AP s učitelem, učitelským sborem a s rodinou žáka se SVP | ||||
| 3. Tvorba a úprava didaktických pomůcek a pracovních textů | ||||
| 4. Právní, personální a organizační aspekty inkluzívního školství ve vztahu k AP (odpovědnost AP v čase výuky a v době mimo vyučování) | ||||
| 5. Osobnostní a personální rozvoj asistenta pedagoga | ||||
| 6. Modul zaměřený na děti a žáky s mentálním postižením, poruchami autistického spektra, duševním onemocněním a oslabením kognitivních funkcí | ||||
| 7. Modul zaměřený na děti a žáky se senzorickým a somatickým postižením či znevýhodněním | ||||
7. analýzy a výzkumy
![]() |
Analýza získaných zkušeností z pilotního ověření systému metodického vedení asistenta pedagoga | PDF verze | |
![]() |
Analýza systému vzdělávání AP | PDF verze | |
![]() |
Asistent pedagoga – zpráva z výzkumu postojů, hodnocení a podmínek činnosti – 2015 | PDF verze | |
![]() |
Analýza potřeb pedagogických pracovníků v oblasti inkluzívního vzdělávání | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Analýza očekávaného rozložení četnosti SVP podle stupňů podpůrných opatření | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Kvalifikovaný odhad finanční náročnosti podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR | PDF verze | |
![]() |
Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství v ČR 2013 | PDF verze | |
![]() |
Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství v ČR 2014 | PDF verze | |
![]() |
Vzdělávání žáků se SVP – metodická podpora a financování | PDF verze | |
![]() |
Očekávané rozložení četnosti SVP podle stupňů podpůrných opatření | PDF verze | |
![]() |
Sumarizace podpůrných opatření Katalogu podpůrných opatření (podklady pro tvorbu prováděcí vyhlášky k §16 novely ŠZ) | PDF verze | |
![]() |
Analýza podpory žáků se SVP – obce | PDF verze | |
![]() |
Analýza podpory žáků se SVP – školy | PDF verze | |
![]() |
Analýza podpory žáků se SVP – školská poradenská zařízení | PDF verze | |
![]() |
Počty dětí se SVP ve středním školství v r. 2014 | PDF verze | |
![]() |
Počty dětí se SVP v předškolním vzdělávání v ČR | PDF verze | |
![]() |
Nákladnost vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením v základních školách praktických | PDF verze | |
![]() |
Sociální vyloučení, lehké mentální postižení, základní školy praktické – hledání souvislostí | PDF verze | |
![]() |
Rozpočtové souvislosti vzdělávání Romů | PDF verze | |
![]() |
Asistent pedagoga u žáků se zdravotním postižením – činnosti pomoci při pohybu, sebeobsluze žáka a činnosti sociálního a zdravotního charakteru | PDF verze | |
![]() |
Postoje a potřeby pedagogické veřejnosti ve vztahu k implementaci podpůrných opatření podle nové školské legislativy | PDF verze | |
8. Návrhy
![]() |
Návrh modelu metodického vedení asistentů pedagoga v České Republice | PDF verze | |
![]() |
Návrh obsahového a organizačního rámce vzdělvávání AP | PDF verze | |
![]() |
Návrh systémového zajištění DVPP pro inkluzivní vzdělávání v ČR | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
Kariérní systém pro poradenské pracovníky ve školství | PDF verze | |
![]() |
toto je příloha předchozího Návrh legislativní ůpravy karierního systému pro pracovníky ve školství | PDF verze | |
![]() |
Návrh systému financování asistentů pedagoga | PDF verze | |
![]() |
toto je příloha předchozího Možnosti systémového řešení metodického vedení a financování poskytování podpory žákům se SVP | PDF verze | |
![]() |
Návrh postupu implementace podpůrných opatření na léta 2015 – 2017 | PDF verze | |
9. Vzdělávací program – akreditovaný program Asistent pedagoga
![]() |
Vzdělávací program – akreditovaný program Asistent pedagoga |PDF verze| |
10. ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA KURZŮ A PROGRAMU V OBLASTI DVPP
|
11. Ostatní
![]() |
NABÍDKA DOTOVANÝCH KURZŮ A PROGRAMŮ | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
PRÁCE S TŘÍDNÍM KOLEKTIVEM VE SPOLEČNÉM VZDĚLÁVÁNÍ – SOUBOR PRACOVNÍCH LISTŮ I. | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
PRÁCE S TŘÍDNÍM KOLEKTIVEM VE SPOLEČNÉM VZDĚLÁVÁNÍ – SOUBOR PRACOVNÍCH LISTŮ II. | elektronická publikace | PDF verze | |
![]() |
PODPŮRNÁ OPATŘENÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ | elektronická publikace | PDF verze | |
12. Kurzy DVPP
| Nabídka kurzů ze sekce zdravotního znevýhodnění a zdravotního postižení |
| 1. Žák s kombinovaným postižením v běžné škole |
| 2. Žák dlouhodobě selhávající ve výuce |
| 3. Nácviky sociálních a komunikačních dovedností v prostředí inkluzivního vzdělávání |
| 4. Dlouhodobě nemocné dítě a vzdělávání |
| 5. Žáci s psychiatrickým onemocněním ve vzdělávání |
| 6. Práce s rodinou žáka se zdravotním postižením |
| 7. Práce se žákem se vzácným onemocněním |
| 8. Školská poradenská zařízení a jejich činnost při podpoře inkluzivního vzdělávání |
| 9. Specifika vzdělávání dětí se SVP v MŠ |
| 10. Žák s narušenou komunikační schopností |
| 11. Žák s poruchou autistického spektra v běžné škole |
| 12. Žák s tělesným postižením v běžné škole |
| 13. Žák se sluchovým postižením v běžné škole |
| 14. Žák se zrakovým postižením v běžné škole |
| 15. Žák se specifickými poruchami učení v běžné škole |
| 16. Specifika vzdělávání žáků a studentů se SVP v SŠ |
| 17. Žák s nadáním a talentem v běžné škole |
| 18. Alternativní a doprovodné formy komunikace pro žáky se zdravotním postižením |
| 19. Alternativní způsoby výuky počátečního čtení u žáků se zdravotním postižením |
| 20. Speciální pedagogika, péče o děti s ADHD (ADD) |
| 21. Problematika sexuální výuky u žáků se zdravotním znevýhodněním |
| 22. Úprava ŠVP a tvorba IVP |
| 23. Žák s mentálním postižením v běžné škole |
| 24. Žák s poruchami chování v běžné škole |
| 25. Relaxační techniky |
| 26. Osobnostně-sociální kurz |
| 27. Speciálněpedagogická stimulace |
| 28. Expresivně formativní metody a jejich využití v pedagogické praxi |
| Nabídka kurzů ze sekce sociálního znevýhodnění |
| 1. Sociální znevýhodnění a jeho důsledky ve vzdělávání |
| 2. Index inkluze v praxi |
| 3. Spolupráce školy a místních komunit – komunitní vzdělávání |
| 4. Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání nejen žáků se SVP |
| 5. Heterogenita skupiny a klima třídy |
| 6. Práce s kulturní odlišností v české škole |
| 7. Proč inkluzivní vzdělávání? Principy, efektivní metody a právní rámec vzdělávání žáků |
| 8. Vliv odlišného mateřského jazyka na školní úspěšnost žáků |
| 9. Vliv ústavní výchovy na školní úspěšnost žáků |
| 10. Práce s předsudky na českých školách |
| 11. Jazyková výbava žáků hovořících romsky/romským etnolektem češtiny |
| 12. Individuální vzdělávací plán jako živý nástroj podpory žáků se SVP |
| 13. Neviditelné překážky – speciální potřeby dětí se SVP |
| 14. Komunikace školy s rodiči |
| 15. Role pracovníků ústavních zařízení v práci s ohroženými dětmi a rodinami |
| 16. Rozvoj kompetencí v českém jazyce u žáků z jazykového prostředí ovlivněného romštinou |
| 17. Práce s odlišností v mateřské škole |
| 18. Sociální znevýhodnění osob se sluchovým postižením – pravidla komunikace |
| Kurzy dalšího vzdělávání asistentů pedagoga |
| 1. Asistent pedagoga pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí |
| 2. Asistent pedagoga a děti z jazykového prostředí ovlivněného romštinou |
| 3. Asistent pedagoga s odlišným mateřským jazykem |
| 4. Problémové chování žáků v kontextu vztahů ve škole |
| 5. Spolupráce AP s učitelem, učitelským sborem a s rodinou žáka se SVP |
| 6. Tvorba a úprava didaktických pomůcek a pracovních textů |
| 7. Právní, personální a organizační aspekty inkluzívního školství ve vztahu k AP (odpovědnost AP v čase výuky a v době mimo vyučování) |
| 8. Osobnostní a personální rozvoj asistenta pedagoga |
| 9. Modul zaměřený na děti a žáky s mentálním postižením, poruchami autistického spektra, duševním onemocněním a oslabením kognitivních funkcí |
| 10. Modul zaměřený na děti a žáky se senzorickým a somatickým postižením či znevýhodněním |

















































































